"Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."
Jan Brokken (1949 - )
"Reizen is naar jezelf kijken tegen een andere achtergrond."
Jan Brokken (1949 - )
Internationalisering is een speerpunt van het Porta Mosana College en een vanzelfsprekend onderdeel van ons onderwijs. Een leerling die nu zijn middelbare school afrondt, maakt een grote kans terecht te komen in een internationale studie-, werk- of woonomgeving. Wij bereiden onze leerlingen voor op deze internationale wereld, want een kennismaking met andere landen en mensen uit andere culturen geeft leerlingen een streepje voor.
Het Porta Mosana College houdt zich al jarenlang intensief bezig met diverse internationale projecten. Internationalisering vormt een wezenlijk onderdeel van het schoolcurriculum. We streven ernaar dat iedere leerling het onderwijs "internationaal competent" verlaat. Tweetalig onderwijs en versterkt talenonderwijs sluiten hier uitstekend op aan.
Onze leerlingen krijgen structureel de kans om internationale contacten aan te gaan en op verschillende terreinen met jongeren uit andere landen samen te werken. Om dit te bereiken, maakt het Porta Mosana College deel uit van diverse nationale en internationale netwerken.
Het Porta Mosana College maakt deel uit van het wereldwijde UNESCO-scholennetwerk. Unescoscholen maken leerlingen vertrouwd met vier thema’s: duurzaamheid, vrede, culturele diversiteit en mensenrechten. Internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit zijn hierbij belangrijke doelstellingen.
Binnen het netwerk van Unescoscholen neemt de school deel aan een interculturele dialoog met scholen uit verschillende landen, waarbij het leren van elkaar centraal staat. Ook hieraan zijn onderwijsprojecten gekoppeld. In de brugklas wordt bijvoorbeeld het spel Een culturele reis rond de wereld gespeeld. Via dit project maken leerlingen op een leuke en simpele manier kennis met UNESCO en het begrip immaterieel erfgoed.
Tijdens de burgerschapsdagen wordt ook vanuit een internationale invalshoek naar diverse thema’s gekeken. Met name de grensregio wordt hierbij zoveel mogelijk betrokken. Enkele voorbeelden uit de voorgaande jaren zijn: Euregio Literaturpreis für Schüler, bezoek aan het Gallo-Romeins Museum in Tongeren, Thermenmuseum Heerlen, Taalstad Frans of Duits, bezoek aan Aken, Europese geschiedenis Brussel, Theatergroep Big Wheel en Phileas Fogg.
Versterkt Engels
Leerlingen van de bovenbouw hebben de mogelijkheid om te kiezen voor versterkt Engels om een Cambridge Certificate te behalen. Dit certificaat wordt wereldwijd op waarde geschat.
Versterkt Frans
Leerlingen van de onderbouw hebben de mogelijkheid om het diploma Delf Scolaire te behalen na leerjaar 3. Het streven daarbij is niveau A2 of B1 van het Europees Referentie Kader (ERK).
Versterkt Duits
Leerlingen in de onderbouw van het atheneum hebben de mogelijkheid een Goethe-certificaat te behalen aan het einde van leerjaar 3. Het streven daarbij is niveau B1 of B2 van het ERK.
Naast de eentalige afdelingen kent het Porta Mosana College tweetalige afdelingen voor havo, atheneum en gymnasium. In de onderbouw, door EP Nuffic gecertificeerd als Junior tto, wordt meer dan de helft van de vakken in het Engels aangeboden en speelt Global Citizenship een belangrijke rol. In diverse projecten en reizen/uitwisselingen wordt dit extra benadrukt.
In de bovenbouw, door EP Nuffic gecertificeerd als Senior tto, leggen de tto-leerlingen in leerjaar 4 een Cambridge Advanced Exam af. In leerjaar 6 bestaat de mogelijkheid om het International Baccalaureate, level English A2 en een toegangsbewijs voor internationale universiteiten af te ronden. Bovendien kunnen tto-leerlingen kiezen voor het vak Global Perspectives and Independent Research Report, waarin een kritische reflectie op global issues centraal staat. Dit vak is goed te combineren met het Profielwerkstuk, een verplicht onderdeel van het Centraal Examen.
Bij alle vakken wordt aandacht besteed aan internationaal georiënteerde onderwerpen en Unescothema’s. Projecten, uitwisselingen en stedenreizen worden in de les voorbereid.
Enkele voorbeelden zijn: